De school

Basisschool De Vonder is de enige school in het dorp Ven-Zelderheide. Het dorp ligt in het noorden van de provincie Limburg, in het prachtige gebied tussen de Niers en het Reichswald aan de Duitse grens, en telt ongeveer 800 inwoners. Ven-Zelderheide maakt onderdeel uit van de gemeente Gennep. Het dorp is ontstaan uit de dorpskern het Ven, het buurtschap Zelder en de heide die daar tussen gelegen was. De school staat midden in het dorp en is ook na schooltijd een ontmoetingsplaats voor kinderen.

De naam van de school is gekozen toen in 1985 kleuter- en lagere school samen gingen in de basisschool. Een vonder is een losse plankbrug om aan de overkant van een rivier of beek te komen. Zoals de mensen vroeger bij de Spiekerbeek een vonder nodig hadden om aan de overkant te komen, wil basisschool De Vonder een 'vonder' zijn om kinderen te helpen op hun weg naar de toekomst.

Dit schooljaar gaan er 52 kinderen naar onze school. Niet al onze leerlingen wonen in Ven-Zelderheide. De school wordt ook bezocht door kinderen, van Nederlandse ouders, welke woonachtig zijn in Duitsland.

Het schoolbestuur

Basisschool De Vonder behoort samen met 14 scholen voor basisonderwijs en 1 school voor speciaal basisonderwijs tot stichting Lijn 83 primair onderwijs. Lijn 83 is ontstaan uit de fusie tussen SKOMeN en SKBO Bergen, op 1 januari 2015, en ligt in de gemeenten Bergen, Gennep, Mook en Middelaar.

Voor meer informatie zie: www.lijn83po.nl